Förskola • Stockholms län
Genom måltidspedagogik blir förskolebarn medvetna om hur mat påverkar hälsa och klimat.
Att på ett roligt och intressant sätt prata med barnen om hållbarhetsfrågor kopplat till maten de äter och att öka barnens delaktighet kring måltiderna.
Jag har skapat några magiska väsen som har flyttat in på förskolan. I matsalen, bredvid mjölkbaren, bor kockmusen Ratita som driver en musrestaurang på kvällarna när förskolan är stängd. Hon serverar samma mat som förskolebarnen får. Jag har fått en ny hobby; jag gör miniatyrer av grönsaker, maträtter och köksredskap i fimolera, som Ratita har i sin restaurang.
Kockmusen skriver brev till förskolebarnen och frågar saker eller ber om råd. Till exempel kan hon berätta att hennes matgäster inte vill äta grönsaker – och fråga barnen vad hon ska göra för att få matgästerna att äta bättre. Tillsammans med pedagogerna får barnen klura och diskutera för att kunna besvara kockmusens frågor, som de tar på stort allvar. Hade jag bara stått och berättat för barnen om varför det är viktigt att äta grönsaker hade många snabbt tappat fokus, men genom brevväxlingen med kockmusen blir barnen engagerade.
I kökets frysrum bor frysdraken Rimfrost. Barnen kan komma ut i köket och lyssna på hur hon väser. Draken är osynlig, så de kan de inte se henne men de kan plocka drakfjäll – i form av lila, glänsande tygbitar. Frysdrakens uppgift är att hjälpa barnen att våga gå ut i köket. Jag vill att de ska känna att de får komma ut i köket precis när de vill. En del barn är först jätteblyga, men när de följt med och tittat efter frysdraken några gånger så händer något. Det finns barn som först inte ens vågat ta ögonkontakt men som nu pratar obesvärat. Frysdraken skriver brev ibland, men om andra saker än kockmusen – till exempel frågar hon hur människor gjorde för att bevara mat förr i tiden när det inte fanns frys? Barnen har på eget initiativ utökat antalet drakar på förskolan, så nu finns också en sopdrake, en vattendrake och en ugnsdrake.
I matsalen finns även ett bibliotek med böcker, pussel och spel om grönsaker och mat. De barn som äter upp snabbt kan låna något från biblioteket och sätta sig i en annan del av matsalen, så får de barn som äter långsamt ro att äta upp.
Jag har ett gott samarbete med pedagogerna och rektorn. Det är inskrivet i arbetsplanen att vi ska jobba med måltidspedagogik.
Barnen är medvetna om att det är positivt för klimatet och hälsan att äta växtbaserad mat och grönsaker. Och de äter jättebra! Många barn vill komma ut i köket och hälsa på frysdraken varje dag.
På Almarevägens förskola serveras vegetarisk mat tre dagar i veckan, fisk en dag och kött en dag per vecka. Föräldrarna är positiva till maten som serveras och ger god respons. Ett föräldrapar berättade att av deras tre barn är det bara barnet som går på Almarevägen som tycker om grönsaker och vill äta det hemma.
Matsvinnet är lågt och har minskat efter att matsalen fick ett bibliotek. Istället för att slänga mat känner fler barn som äter långsamt att de nu har tid att äta upp, när kompisar som äter snabbare inte sitter och tittar på dem.
Att få tiden att räcka till måltidspedagogiken är en utmaning. En annan är det motstånd mot vegetarisk förskole- och skolmat som sprids i bland annat sociala medier – men när barnen på förskolan och deras föräldrar uppskattar vegetarisk mat kan de ge en annan bild och bli ambassadörer för hållbar mat.
Jag vill jobba mer med måltidspedagogik och utveckla arbete med sapere-metoden. Jag vill också dela mina erfarenheter till andra i närheten, så att fler förskolekockar vågar servera mer vegetarisk och klimatanpassad mat. Under en period då förskolan har byggts ut har jag inte kunnat odla, men nu vill jag komma igång med odlingen igen.
Almarevägens förskola finns på Instagram: @almarekoket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och @almarevagenskok Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vi har lämnat en erfarenhet till! Kokbok med favoriträtter inspirerar till hållbara vanor
Almarevägens förskola, Järfälla kommun
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.