Hur kan måltiden nyttjas fullt ut som resurs i skolan? På tematräffen den 7 maj berättar bland annat rektor, kökschef, pedagog och måltidschef om vilken positiv effekt samarbete kring måltiderna har.
Datum: 7 maj
Tid: 13.30-15.00
Plats: Zoom
Målgrupp: Alla som arbetar i verksamheterna måltid och förskola/skola samt har intresse av skolutveckling och måltidsfrågor
Anmäl dig till träffen här! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tematräffen hålls utifrån delade erfarenheter i Erfarenhetsbanken. Denna gång fördjupar vi oss i erfarenheter från kategorin Måltiden som pedagogiskt verktyg.
– Det finns mycket att vinna på samarbete över yrkes- och förvaltningsgränser. Det ger eleverna bättre förutsättningar att nå kunskapsmålen samtidigt som man nyttjar de ekonomiska resurserna mer effektivt, säger Anna Lundstedt, samordnare i MATtanken.
Samverkan mellan skolkök, pedagogik och elever skapar lustfyllt lärande genom Explor-
Eat. Att okända råvaror blir kända ger både ökade kunskaper och mer mat i magen.
Arbetet med kockfritids stärker relationerna mellan elever, pedagoger och kockar. När eleverna lär känna skolkökets personal får det en positiv effekt på måltidsmiljön i skolrestaurangen.
Kostchef och förskolerektor samverkar i arbetet med måltidspedagogik, en del av Röda trådenkonceptet – som innebär att det finns en tydlig koppling mellan måltider och pedagogik från förskola till årskurs 9.
Nära samarbete mellan skolkök och hemkunskap, där matsvinnet från serveringen blir en del av undervisningen om hållbarhet. Skolans rektor ser ett stort värde i skolmåltiden – för lugnare skoldagar och ökat lärande.
Nu revideras de nationella riktlinjerna för måltider i skola och förskola, samt stödet till rektorer om måltiderna.
Tematräffen är en del av projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som finansieras av Vinnova och koordineras av Livsmedelsverket.
Senast uppdaterad