Under förstoringsglaset: vitkål som odlats i förskolans närmiljö. Foto: Johanna Bothén.
På samma sätt som en konstnär tar fram en målarduk och palett med färger för att måla, tar pedagogerna i Munkedal fram en skaparlåda med verktyg och färgglada närodlade grönsaker – när de använder maten i pedagogiken.
Ja, så kan det gå till när lokala producenter, en utbildningsaktör inom gröna näringar och måltidsenheten i Munkedals kommun samarbetar. Samarbetet leder till lokal mat på tallriken, men även till pedagogiska verktyg i förskola och fritidshem!
Det är i en konstellation som kallas Gröna gruppen, som representanter från lantbruket, gymnasieskolan, arbetsmarknadsenheten och måltidsenheten samverkar. Fyra till fem gånger om året träffas de för att stämma av önskemål, behov och utvecklingspotential med varandra.
Måltidsenheten har exempelvis kommit med önskemål på grönsaker som de skulle vilja arbeta med, som månadens grönsak under året. Gröna gruppen löste detta med resultat att:
Johanna Bothén.
Att det är nära till odlingsmarken och växthusen gör det möjligt för Johanna Bothén, måltidsutvecklare i Munkedal kommun, att själv ta sig ut bland odlingarna och fotografera och/eller hämta grönsaker och material för att ta med tillbaka till förskolorna.
Sedan ett par år har Johanna arbetat med att utveckla det måltidspedagogiska arbetet i förskolan. Det handlar om att införa och förankra ett arbetssätt, med rutiner och ansvariga kontaktpersoner på varje förskola.
– Varje vecka körs lokalt odlade grönsaker ut till kommunens alla kök via Gröna gruppen. Exempelvis rödbetor, potatis, vitkål, tomater, squash, sallad och örtkryddor. Att odlingarna finns nära gör det möjligt för oss att göra studiebesök, berättar Johanna.
Förskolebarn på studiebesök hos lokal odlare.
2020 togs steg för att börja med måltidspedagogik även i fritidsverksamheten. Här har man sedan tidigare arbetat en del med mat och livsmedel, bland annat har det anordnats populära aktiviteter med frukostkockar och kock-fritid på en av kommunens grundskolor (här kan du läsa MATtankens artikel om kock-fritids Länk till annan webbplats.). Målet är nu att hela fritidsverksamheten, precis som i förskolan, ska komma igång och arbeta kontinuerligt med månadens grönsak, utifrån målen i läroplanen.
För att lyckas med arbetet lyfter Johanna fram att det är viktigt med en samsyn och gemensam kunskapsbas kring mat och lärande. Det är också viktigt att arbetet är förankrat på chefsnivå.
Granskning pågår.
– En annan framgångsfaktor är att måltidsenheten håller ihop arbetet, ordnar fortbildning och tar alla kostnader för de råvaror och verktyg som behövs i arbetet.
Samverkan har hittills inte inneburit några extra kostnader för de olika verksamheterna. På kort sikt bidrar det till att barnen äter mer grönsaker, lär känna sina sinnen och lär sig mer om olika livsmedel. På längre sikt leder det förhoppningsvis till bättre folkhälsa och ett naturligt intresse bland barn och unga för hållbara måltider.
– Kanske väcker vi även barnens intresse för att bondeyrket med de här metoderna? Barnen blir nyfikna på råvaror och var de kommer ifrån. Det blir ju extra spännande när de får komma ut och se odlingarna och träffa grönsaksodlarna och själva vara med och plocka, säger Johanna.
Johanna Bothén, måltidsutvecklare, Munkedal kommun.
Telefon: 0524-180 90
E-post: johanna.bothen@munkedal.se
Besök gärna MATtanken i Instagram: @MATtanken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. där vi kommer att publicera fler bilder om lokalt närodlade grönsaker som pedagogiska verktyg i Munkedal.
Vy över ägor med solrosodling i Munkedal. Foto: Johanna Bothén.
Senast uppdaterad
Landsbygdsnätverkets kansli Skeppsbrogatan 2, Jönköping
036 – 15 50 00
Skicka e-post