• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Kockfritids – ett roligt sätt att lära om hälsosamma matvanor
Elever i kockkläder hackar grönsaker, elever hälsar på grisar på bondgård
Delaktighet
Måltiden som pedagogiskt verktyg

Kockfritids – ett roligt sätt att lära om hälsosamma matvanor

Grundskola • Östergötlands län

Med matlagning och gårdsbesök blev kockfritids en uppskattad aktivitet. Barnen har lärt känna måltidspersonalen bättre och kök och skola har hittat nya vägar till samarbete.

Vårt mål

Lära barn att laga mat, samt bidra till hälsamma matvanor och val av livsmedel.

Så gjorde vi

Idén väcktes i den förvaltningsöverskridande folkhälsogruppen. Tanken var att kockfritids kan ge barn möjlighet att lära sig mer om hälsosamma matvanor samtidigt som de får göra något lite extra roligt; en matlagningskurs i barnformat. Skolan arbetar med ”Den röda tråden”, som är ett samarbetsprojekt mellan kök och pedagoger. Syftet är att grundlägga goda levnadsvanor och lära barn om hur mat produceras, vilket gjorde att aktiviteten kockfritids passade väl in.

Först planerade kockar och pedagoger för matlagningstillfällena. De valde ut recept på nyttiga maträtter som barnen kan klara av att laga själva när de inte går på fritids längre. Recepten utformades på ett pedagogiskt sätt så de var enkla att följa.

Barn håller i egenplockade jordgubbar

Fokus låg på hälsosamma frukostar och mellanmål, så barnen fick till exempel koka gröt, göra smoothies och baka pizzabullar. Barnen fick också lära sig mer om hygien i köket, att hantera knivar samt att planera och hjälpas åt.

Inför ett studiebesök på en bondgård fick barnen laga enklare mat som togs med på utflykten. På bondgården fick barnen lära sig mer om hur mat produceras och det blev bra diskussioner kring djurhållning och att det är viktigt att djur har det bra. Att göra ett studiebesök tillsammans gav ett helhetsperspektiv på maten och ett tydligare miljötänk.

Sista dagen på kockfritids bakade barnen paj och tog hand om jordgubbar som de hade plockat på bondgården. En del barn hade aldrig plockat jordgubbar tidigare.

Efter genomförd kockfritids-kurs fick barnen diplom och recept på rätterna som de hade lagat.

Samarbeten

Kockfritids är ett samverkansarbete mellan kostenheten och elevhälsan. Beslut om kockfritids togs i den förvaltningsövergripande folkhälsogruppen. I genomförandet skedde samarbete mellan kostenheten och skolans fritidspersonal.

Resultat

Det var en mycket uppskattad aktivitet på fritids. Barnen fick en ökad kunskap om var råvaror kommer ifrån, kunskap om hälsosamma matvanor och fick tillfälle att arbeta praktiskt med matlagning. De lärde också känna kockar och måltidspersonal, vilket leder till en bättre måltidsupplevelse framåt. Barnen har fått en ökad förståelse för att det är komplext att laga mat till många och att välja råvaror. Det tror vi kommer ge bättre förståelse för maten som serveras i skolan.

Kockfritids har också gjort att olika personalgrupper lärt känna varandra bättre, vilket gör att det blir en bättre stämning på skolan. Kockfritids har gynnat samarbete mellan vuxna och barn och mellan kökspersonal och pedagoger.

Elever i kockkläder lagar mat

Utmaningar

Att hitta tiden för gemensam planering mellan de olika verksamheterna/personalgrupperna.

Det visade utvärderingen

All personal är positiv till aktiviteten och eleverna vill ha fler dagar med kockfritids. Det första tillfället hölls i midsommarveckan, vilket inte var optimalt eftersom det var en kortvecka och det hände många andra roliga saker på fritids. Nästa gång vi arrangerar kockfritids kommer det att bli på ett höstlov eller sportlov.

Läs mer

Se ett SVT-reportage om kockfritids Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Följ oss gärna på Instagram: @matgladje.kostenheten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi som lämnat erfarenheten

Kostenheten Söderköpings kommun

Eva-Lott Blixt, kostchef

Upptäck mer

  • Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-25

    Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden

    Genom att ta fram en maskot och låta den kommunicera, når kunskapen kring hållbara måltider lättare fram till barn och elever.

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

  • Delaktighet
    Måltidsmiljön
    2025-02-10

    Så tycker eleverna att en bra måltidskompis ska vara

    I arbetet för en trygg och trivsam måltidsmiljö fick barn och elever reflektera kring vad som är viktigt – och vad de själva kan bidra med.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter