Grundskola • Skåne län
Frukost i skolrestaurangen gör att eleverna är piggare och lugnare vid första lektionen. Den gemensamma stunden ökar också tryggheten och trivseln på skolan.
Måltiderna i skolan har stor betydelse för elevernas hälsa, sociala gemenskap, trivsel och inte minst lärande. Vi vill erbjuda frukost till alla elever för att bidra till att öka deras koncentration och prestation under hela skoldagen. En elev som har ätit frukost får bättre förutsättningar att klara skoldagen och ha en god hälsa. Frukosten i skolan ska inte ersätta frukosten hemma utan ses som ett komplement för elever som är morgontrötta, har lång resväg eller hellre äter frukost med sällskap i skolan. En bra frukostvana kan bidra till en bra lunchvana.
Vi började med att kartlägga behovet. Vi såg att energinivå och koncentrationsförmåga sjunker de dagar då eleverna går länge i skolan (tisdagar och torsdagar).
Vi ville göra eleverna delaktiga och låta dem få vara med och påverka möjligheten till att äta frukost på skolan. Därför bjöds alla klasser från årskurs 5-9 in för att en klass i taget äta frukost tillsammans med kökschef, frukostvärdinna samt biträdande rektor och prata kring frukost, miljön i skolrestaurangen och andra tankar kring måltidssituationerna. Många elever var nyfikna och räckte upp handen när vi frågade om någon var sugen på att börja dagen med frukost i skolrestauragen.
Vi började sedan att servera frukost för årskurs 5-9 från klockan 8.15. Vår frukostvärdinna hälsar eleverna välkomna tillsammans med två personal från köket. Frukostvärdinnan underlättar för köket så att allt hinns med, samt minglar med eleverna. Vid varje frukosttillfälle är 10–15 lärare närvarande i skolrestaurangen.
Köket jobbar för att minska matsvinnet och bakar bröd på överbliven gröt, mos eller grönsaker från salladsbuffén. Frukt som börjar se dålig ut används till smoothies.
Eleverna tycker att det är bra att få starta dagen i lugn och ro, tillsammans med sina vänner, och äta frukost. Vi hör från lärare att eleverna som ätit frukost kommer till första lektion piggare och framför allt lugnare. Förutom att få mat i magen tror vi att det är positivt att eleverna hunnit prata av sig lite innan första lektionen. En del övar inför prov och passar på att fråga närvarande lärare om sådant de undrar över.
I början av satsningen kom ungefär 80-90 elever till frukosten, senare ökade det till 100-120 elever.
Lärarna och vår frukostvärdinna har varit viktiga pusselbitar för att få frukosten att funka. Lärarna uppmuntrar elever att gå till skolrestaurangen och följer med och sitter ner med eleverna.
En del elever har tidigare känt obehag av att komma till en tom skola på morgonen. Att känna att man är välkommen till matsalen – där man möter samma personer varje morgon – skapar en trygg start på dagen och har ökat elevernas trivsel.
Väståkraskolan har wellness- och padelprofil. Bra kost och rörelse bidrar till mer välmående elever. Att kunna erbjuda frukost och ytterligare inspirera till goda matvanor stärker skolans profilarbete, utöver att vi ser en vinst i våra elevers mående.
De första veckorna glömde en del elever bort tiden när de åt frukost och kom för sent till första lektionen. En del av de äldre eleverna störde lugnet i skolrestaurangen i början, men det lugnade sig ganska snabbt.
Vi var lite oroliga för att sittplatserna inte skulle räcka till, men det har löst sig bra. Tiden har varit tillräcklig både för köket och för eleverna.
Vid sjukdom i köket blir elevkontakten under frukosten begränsad, eftersom personalen i första hand måste sköta påfyllnad i serveringen.
Eleverna har efterfrågat fasta menyer, de vill veta vad som finns att äta vid frukosten. Denna termin ska vi försöka sätta en meny, samt bygga vidare på kommunikationen.
Vi finns på Instagram: @Koket_Vastakraskolan Länk till annan webbplats.
Väståkraskolan, Trelleborgs kommun
Lars-Philip Lindborg, kökschef
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.