Förskola • Jönköpings län
Genom odling lär sig förskolebarn på ett konkret sätt om hur mat blir till. Det bygger också en nyfikenhet kring grönsaker eftersom det är spännande att smaka det som man själv varit med och sått. Barnen får också ökad kunskap om hållbarhet och kretsloppstänk.
Vi vill att förskolebarnen får lokalt odlade grönsaker och att de på ett konkret och lustfyllt sätt får lära sig mer om odling och hur mat blir till.
Vi kontaktade föreningen Astrid Lindgrens Hembygd och ansökte om medel till ett odlingsprojekt. Astrid Lindgrens hembygd är en ideell förening som arbetar med landsbygdsutveckling genom leadermetoden. När ansökan beviljades anställde vi en projektledare och bestämde oss för att börja med odling på de tre förskolor som har tillagningskök. Totalt är det 150 barn som får del av projektet och alla åldersgrupper på förskolorna deltar. Projektet löper över knappt ett år.
Projektledaren/Linnea åker till de olika förskolorna och har varje vecka pedagogiska träffar med de olika barngrupperna. Det startade tidigt i våras med att barnen förberedde krukor av återbrukade mjölkpaket. En viktig ingång var att kunna skörda ganska omgående och regelbundet, så det inte blev en lång väntan för barnen. Därför började vi med att så ärtskott, som barnen sedan fick ta med sig hem. Vi vill gärna involvera hemmen, att de får vara delaktiga i detta projekt så att nyfikenhet på odling kan slå rot även hos föräldrarna.
Barnen fick också göra solstolar av äggkartonger till sovande potatisar som skulle väckas/groddas innan de sattes i jorden. Sedan sådde vi spenat i pallkragar med lock, som gav en första skörd i början av maj. De har också planterat bärbuskar och rabarber.
Mycket av odlingen sker i pallkragar och barnen får lära sig hur en bra jord sätts samman, som maskarna trivs i. Hela kretsloppet är viktigt att förmedla och lära ut. I en pallkrage sätter vi ett regelverk som kläs med spetsgardiner. Det blir till ett kål-slott, en plats för kålodling, och ett sätt att plocka in skapande och kreativitet i odlingen. Barnen får delta i de delar av odlingen de vill och efter sina förutsättningar. De små barnen jobbar med stora saker och de äldre barnen kan jobba med mindre saker. Till exempel får de yngre sätta potatis medan de äldre barnen får så sådant som har små frön.
Till hösten ska vi såklart skörda. En del grönsaker testar vi att äta direkt, en del används i förskolans kök och en del får barnen ta med sig hem. Vi ska ha tomatprovning och alla barn får ta några frön från den tomatsort de gillar bäst, så kan de odla sin favorittomat nästa år. Vi ska också gräva upp skräp som vi under våren grävt ner som experiment.
Vi har samarbetat med biblioteket i Eksjö, som har satt ihop ett bokpaket med odlingstema. Det är både böcker till pedagogerna och sagor som har någon koppling till odling. Nu kan förskolorna låna en ”odlarkasse”, som kommer via bokbussen.
Biodlarföreningen kommer på besök till förskolorna, vilket bidrar till att visa på helheten kring odling och matproduktion.
Gymnasiets bygg- och anläggningsprogram hjälper oss att bygga insektshotell.
Personal på Eksjö kommunfastigheter har varit behjälpliga, så att vi fått koll på hur vi kan anlägga odlingar på förskolorna.
Ju mer det går att skörda, desto mer kommer tillagningsköken/kockarna in i projektet.
Vi har kommit igång bra med odlingen på de tre förskolorna. Det finns ett stort intresse och vilja att lära, både hos barn och pedagoger. Barnen är aktiva, men känner också att de kan välja att vara med mycket eller lite.
Att odla sin egen mat gör att barnen vågar testa nya saker. Ett förskolebarn som annars inte äter grönsaker alls provade spenaten vi hade odlat, gillade den och tog mer.
Odlingsprojektet fungerar bra även för de yngre barnen. De kan inte göra allt, men får ändå mycket med sig och tycker att det är roligt.
Den största utmaningen är att ha tillräckligt med vatten. Eksjö kommun har haft problem med låg grundvattennivå på sommaren och har också ett hållbarhetsmål som handlar om att ta hand om regnvatten. Tanken om att samla upp regnvatten behöver finnas med när en förskola, uteplats eller annan offentlig byggnad planeras.
En annan utmaning är att förskolor håller sommarstängt. Projektledaren kommer att ta hand om odlingarna under dessa veckor.
Projektet kommer att ta slut, men tanken är att projektet ska skapa förutsättningar för förskolorna att kunna fortsätta med odling.
Vi ser att det går att väva in många kompetenser och yrkeskategorier i ett sådant här projekt. Det lägger en grund för att kunna arbeta mer förvaltningsövergripande, hitta mer samarbeten över förvaltningsgränserna. Kanske skulle till exempel en daglig verksamhet kunna vara en resurs för att sköta om odlingar när förskolor är stängda.
Eksjö kommun
Gun Svensson, måltidsutvecklare
Linnéa Granath, projektledare
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.