Grundskola, Gymnasium • Stockholms län
I arbetet med att klimatanpassa skolmåltiderna får elever vara med och provlaga nya recept. Eleverna fungerar sedan ambassadörer för de klimatsmarta rätterna.
Att väcka nyfikenhet och skapa intresse för goda maträtter med baljväxter, för att kunna öka antalet serveringar av dessa maträtter inom Botkyrkas skolor. Målet är att ytterligare klimatanpassa måltiderna. Vi vill också att eleverna ska vara mer engagerade och delaktiga i maten som serveras och att den vegetariska maten ska uppskattas mer.
I samarbete med projektet Food Jams, som drivs av Klimatkommunerna, bjöds elever i årskurs 7 in för att testlaga växtbaserad mat med svenskodlade baljväxter. Projektet går ut på att minska de offentliga måltidernas klimatpåverkan och stimulera till ökat inslag av svenska baljväxter i skolmåltiderna. Eleverna som ville vara med på en Food Jam fick gå ifrån på lektionstid. Skolans kock samt en kock från projektet höll i själva matlagningen.
Vi på Storvretskolan har samarbetat med Klimatkommunerna som står bakom konceptet och projektet Food Jams. Hushållningssällskapet har varit med och tagit fram materialet och recepten, tillsammans med en kock. Projektet Food Jams är ett forskningsbaserat projekt som syftar till att lyfta fram fördelarna med svenskodlade baljväxter. De recept som eleverna testlagar i sina Food Jams ska sen kunna användas till skolmåltiderna. Tanken är att också kunna samverka inom hem- och konsumentkunskapen, så att skolan har ett gemensamt tänk kring klimatsmart mat och hur man använder svenska baljväxter.
De elever som deltagit i Food Jams tycker att det var roligt och är stolta över att ha varit med och tagit fram nya maträtter. De blir lite som ambassadörer för maträtterna när de serveras i skolrestaurangen. Flera av rätterna har kommit in på den ordinarie menyn och är uppskattade.
Det är tre "Klimatkommuner" till som arbetar med att testa ett digitalt utbildningsmaterial som kockar i storkök ska kunna använda sig av, för att lära sig mer om fördelarna med svenskodlade baljväxter. I materialet finns också en receptsamling att använda i Food Jams och för att laga skolmåltider. Inom kort är det klart och då kommer det finnas tillgängligt för alla att ta del av.
Vi har inte haft så många utmaningar, egentligen. Det som behövs är att skolan avsätter tid så att eleverna kan delta i Food Jams – och att det finns elever som är intresserade och hänger på. En mindre utmaning är att alla produkter som används i recepten sen inte finns på anbudet, men det ska vi se över.
På Storvretskolan kommer vi att ha fler Food Jams, och fortsätta att bygga på menyn med mer svenska baljväxter – på olika sätt. Vi fortsätter arbetet med mer klimatanpassade måltider.
Det digitala Food Jams-materialet ska bli helt klart och sedan publiceras på webben och förhoppningsvis spridas till fler kommuner och skolor.
När det digitala materialet finns klart kommer vi att länka till det från denna erfarenhet.
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.